Et realistisk regnestykke for omkostninger ved at ansætte en specialist eller mellemleder

Hvad koster det egentligt?

Ved rundspørge til forskellige rekrutteringsbureauer i Danmark, har vi fået oplyst følgende generelle tariffer for en rekruttering af en specialist, mellemleder, salgs- eller projektchef, ingeniør eller en Key accont manger etc.

Rekrutteringsudgiften ligger typisk på mellem 15% og 50% af medarbejderens  nominelle årsløn,  og i brancher eller funktioner med mangel på kandidater, helt op til 100% af den pågældende medarbejders nominelle årsløn.

Typisk ligger honoraret for en Salgschef, KAM, programmør eller ingeniør på  kr. 150-200.000 og f.eks. en it-specialist eller anden tilsvarende specialist eller topchef typisk  på kr. 225-300.000.

Står I selv for rekrutteringen bliver det naturligvis væsentligt billigere, men et beløb på ml. kr. 50.000 og 75.000er ikke urealistisk når vi medregner egen tid, annoncering og kandidatmøder, evt. (ekstern) test m.v. så uanset, hvordan rekrutteringen foretages, er det forbundet med store omkostninger og tidsforbrug.

Hertil skal lægges, at den primære motivationsfaktor for at skifte vil være lønnen, med mindre jeres virksopmhed i sig selv  betragtes som attraktiv, eller medarbejderen kan se det som et væsentligt karriereskridt etc.

Hvis vi holder fast i tanken om, at den primære motivation er penge, skal en medarbejder på dette niveau typisk have 10 – 15.000,- mere om måneden (topskat) før det er interessant at skifte  – og I har fået en medarbejder der primært er motiveret af penge, og derfor lettere kan “stjæles” af en af jeres konkurrenter.

Ikke en særlig attraktiv løsning, vel?

Lad os som eksempel sige, at I skal have ansat en ny salgschef – i den billige ende af skalaen:

Direkte rekrutteringsomkostninger,                        kr. 125.000,-

Ekstra lønomkostning, 1. år *):
“lokkepenge” 12 mdr. á kr. 10.000,-                         kr. 120.000,-

Samlet rekrutteringsomkostning for det 1. år        kr. 275.000,-

Hertil skal lægges, at rekrutteringsforløbet, fra behovet erkendes til den nye medarbejder er på plads, nemt kan strække sig over 3-6 mdr. incl. den nye medarbejders opsigelsesvarsel i nuværende stilling.
En periode jeres virksomhed eller organisation mangler en medarbejder, hvilket presser den resterende organisation.
Ofte fritstilles medarbejdere i denne type stillinger dog ved opsigelse, så måske de kan starte tidligere, men det samme gælder jo for den medarbejder der forlader jer, hvilket kan skabe stress og frustration for dem der skal dække stilling ind, til den nye medarbejder er på plads.

Endvidere vil der, når en medarbejder, fratræder typisk forsvinde en uvurderlig, ikke reproducerbar viden samt evt. relationer til kunder, leverandøre og samarbejdspartnere, og den nye medarbejder performer ikke optimalt de første 6-12 mdr. til de er inde i tingene.
Dertil kan komme, at der er ordrer man må sige nej til, eller projekter der ikke kan leveres til aftalt tid, hvilket i værste fald kan medfører dagbøder.

Dette er svært at gøre op i kroner, men ingen tvivl om, at det er en bekostelig affære for jeres virksomhed hver gang en ny medarbejder skal ansættes eller en stilling skal genbesættes.

Skal vi ikke sørge for, at medarbejderne selv opsøger jer i stedet, og de gode medarbejdere I allerede har har ønsker at bliver?

*) Det bliver over 5 år kr. 600.000,- i ekstra lønomkostning – hvis ellers medarbejderen bliver så længe, og ikke der kommer en konkurrent med en større pose penge!

120%

God mening i at gøre jeres virksomhed eller organisation så attraktiv, at jeres medarbejdere har lyst til at blive, og nye medarbejdere selv opsøger jer!