ImageBoost i det offentlige

Der er mange steder en lille indsats kan medføre store resultater!

Selvom mange af udfordringerne er de samme inden for det offentlige som i det private, er der i det offentlige ofte lidt mindre at gøre godt med, da der ligger faste budgetter, sparekrav, personalepolitikker og normeringer etc. der skal overholdes. Det giver lidt mindre råderum, men så meget desto mere grund til at udnytte ressourcerne optimalt.

En anden udfordring er, at meget af rekrutteringen af medarbejdere stadig foregår internt i organisationen, og især på mellemleder niveau kan dette give nogle udfordringer  – når f.eks. den gode sygeplejerske bliver afdelingssygeplejerske eller den gode jobkonsulent bliver forfremmet til team- eller afdelingsleder.

Det er en ny rolle i forhold til kollegerne og ofte er der ikke tid eller penge til at give de pågældende medarbejdere en egentlig lederuddannelse. Hvis de er heldige, er der en mentor eller en mere erfaren kollega der kan hjælpe dem i gang, men oftest er de mere eller mindre overladt til sig selv, og skal selv finde ud af at udfylde lederrollen.
Nogle er naturlige ledere og for dem er det ikke det store problem, mens andre er fagligt dygtige, men måske hverken har forudgående ledererfaring, ambitioner eller naturligt besidder de personlige egenskaber, der kræves for at få succes som leder.

Mange organisationer er endvidere normeret så “magert” at der ikke er tid til at være en synlig leder, da hverdagen er booket fuldt op med alskens gøremål og møder etc.
Disse forhold kan gøre medarbejderen usikker i sin nye rolle, og især det at skulle “bestemme” over andre kan virke ganske ubehageligt og uoverskueligt, hvis man ikke ved hvordan – og måske endvidere er en smule konfliktsky.

Det kan derfor være en stor omvæltning, lige pludseligt at skulle være leder, og uden den rette introduktion og værktøjer til lederrollen, kan dette resultere i, at den nye leder mistrives og fejler med opgaven.
Ofte vil det også afføde frustration for de øvrige medarbejdere, da der er forventninger om- og behov for synlig og klar ledelse.
Såfremt dette ikke er tilfældet, kan det resultere i, at en kollega på et lavere organisatorisk niveau med en “leder i maven” påtager sig en uformel lederrolle til skade for lederen, organisationen og de øvrige  kolleger.

Et ImageBoost kan med fordel anvendes på hele organisationen, men især på mellemleder niveau giver det hurtig mærkbar forandring og værdi.

Vi har sammensat et kort forløb der adresserer netop disse udfordringer, og kan garantere, at de nye ledere vil føle sig mere trygge og kompetente i lederrollen og at trivslen vil blive markant forbedret, så frustrationer, langtidssygemeldinger og udbrændthed kan undgås.
Det er så lidt, der skal til. 

Det at være- eller blive leder betyder jo mange nye arbejdsopgaver og ting at forholde sig til.

Vi kan, afhængigt af situationen og behovet, tilbyde et skræddersyet forløb der sikrer, at lederen føler sig kompetent og tryg i lederrollen således, at de får den bedst mulige start i relation til det at skulle lede og udvikle sine medarbejdere eller teams.
Det giver ro og overskud til at sætte sig ind i de rent faglige aspekter i lederjobbet.

Et par af de områder vi véd vil give værdi fra dag ét er :

  • Den dynamiske persontypeindikator, HUMANS1234; Vi er alle forskellige – udnyt det.
  • Assertionstræning;  Lær at sige til og fra på en anerkendende måde, der ikke kan misforstås.
    (evt. kombineret med Konflikthåndtering og “Den vanskelige samtale” og/eller “Den motiverende samtale”).

Der ud over har vi en række andre værktøjer og modeller som vil være relevante at kigge på afhængig af aktuelle situation og kulturen i organisationen iøvrigt.

Vil du være chef eller leder?
Alle kan fungere som chef – men langt fra alle chefer er ledere!

Ingen er født som leder med de nødvendige personlige egenskaber og alle kompetencer det kræver, men (næsten) alle kan lære at blive en god- eller bedre leder.
En egentlig lederuddannelse giver god værdi, men tager tid, er bekostelig og kræver en ekstraordinær indsats af medarbejderen i deres fritid, hvilket for nogle ikke altid er foreneligt med privatliv og familie.
Et ImageBooster ledelsesforløb er hurtigt og effektivt, og afvikles og implementeres i arbejdstiden (2-4 timers workshops) – og giver nogle letforståelige og let anvendelige værktøjer, der giver omgående værdi og let implementeres i lederens hverdag.

  • 1.

    Erkendelse

    “Huston, We have a problem!”

  • 2.

    Kendskab til

    Når behovet er erkendt og defineret kan læringen starte.

    2.

  • 3.

    Læring

    At tilegne sig ny viden – og kunne omsætte den til praksis.

  • 4.

    Træning-Træning-Træning

    Nye teknikker og evner er uvante.
    Jo mere du træner jo mindre uvante/lettere bliver det.

    4.

  • 5.

    Mestring

    Mestring tager tid, og kommer med gentagelse, træning, observation og korrektion …. og endnu mere træning.